Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Späť

Zvýšenie traťovej rýchlosti a komfortu cestujúcich so zreteľom na chránené územia: rekonštrukcia koľají v úseku Trnovec nad Váhom – Tvrdošovce

15.11.2024

V októbri 2022 začala Divízia železničných stavieb pre investora „Železnice Slovenskej republiky“ realizovať práce na zákazke „ŽST Trnovec nad Váhom – ŽST Tvrdošovce, rekonštrukcia koľaje č. 1 a č. 2“. Šlo o 10 km úsek dvojkoľajnej elektrifikovanej železničnej trate, ktorá je súčasťou traťového úseku Devínska Nová Ves – Štúrovo št. hranica.

 

V celej dĺžke traťových koľají sme zrekonštruovali železničný spodok aj zvršok, čo umožnilo zvýšiť traťovú rýchlosť na 140 km/h. Naše konštrukčné riešenie železničného spodku a trakčného vedenia umožňuje v budúcnosti prípadné zavedenie traťovej rýchlosti až 160 km/h. Zároveň s koľajami sme zrekonštruovali dve železničné priecestia, tri mostné objekty a zabezpečili sme kompletnú rekonštrukciu trakčného vedenia v celej dĺžke. Nového šatu sa dočkali aj nástupištia v celkovej dĺžke 400 m na zastávke Jatov, vrátane nových prístreškov, vizuálneho informačného systému, bezbariérových prístupov a osvetlenia. Cestujúci tak budú môcť počkať na svoj vlak v komfortnom a príjemnom prostredí.

 

Komplexná rekonštrukcia traťových koľají obsahovala viacero špecifík. Trať v úseku medzi zastávkou Jatov a ŽST Tvrdošovce prechádza chráneným vtáčím územím európskej siete chránených území „Natura 2000 SKCHVU005 Dolné Považie“ a taktiež sa nachádza v blízkosti územia európskeho významu „SKUEV0095 Panské lúky“.

V priebehu realizácie železničného spodku sa zistilo, že celé územie je značne podmočené a navrhnuté technické riešenie nie je vhodné. Zrealizovali sme stabilizačnú konštrukciu Šidlo X-25. Táto konštrukcia umožnila budovanie železničného spodku aj v jarných mesiacoch pri vysokej hladine spodnej vody a posunula pätu násypu mimo zamočené podložie.

 

My, Swietelsky-Slovakia, sa snažíme používať vo všetkých fázach projektu šetrné postupy a dbáme o ochranu ovzdušia, vody a pôdy. Inak tomu nebolo ani v tomto prípade. Výrub nelesnej vegetácie sme obmedzili na nevyhnutné minimum, teda náletové dreviny, ktoré bezprostredne ohrozovali bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky. Tieto nutné výruby sme realizovali výlučne v mimohniezdnom období vtákov.